ایرانگردی

معرفی مکانهای دیدنی ایران

ایرانگردی

معرفی مکانهای دیدنی ایران

گشت‌و‌گذار پاییزی در جنگل ارفعده و چشمه پراو

جنگل ارفعده و چشمه پراو

پاییز که می شود، اکثر گردشگرها و طبیعت گردها به دنبال مکان هایی می گردند که بتوانند در آن ها این فصل زیبا را به بهترین شکل ممکن تجربه کنند. یکی از این مکان ها، که می تواند دل هر عاشق فصل پاییز را با زیبایی ها و برگ های خزانش ببرد، طبیعت اطراف روستای ارفعده در جاده فیروزکوه است. در این روستا که در ارتفاعات قرار گرفته، می توانید شاهد چشم اندازهای زیبای پاییزی باشید و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. در ادامه این مطلب با الی گشت همراه شوید تا مسیر طبیعت گردی جنگل ارفعده تا چشمه پراو را برایتان معرفی کنیم.


جنگل ارفعده و چشمه پراو


به طبیعت گردهای حرفه ای که نام جنگل ارفعده را بگویی، به یاد فصل پاییز و جنگل مملو از برگ های زرد آن می افتند. ارفعده نام یکی از روستاهای شمال کشور است که به خاطر نزدیکی به کلان شهر تهران، به عنوان مقصد مناسبی برای سفرها و تورهای یکروزه شناخته می شود. به غیر از فصل زمستان، که برف تمامی این روستا و طبیعت اطرافش را غرق در خود می کند، در فصول بهار، تابستان و پاییز می توان به این روستای زیبا و خوش آب و هوا سفر کرد. البته همانطور که گفتیم، بیشتر شهرت این منطقه، به خاطر چشم اندازهای پاییزیش است و ما هم به شما پیشنهاد می کنیم که در فصل پاییز به این خطه زیبا سفر کنید.



مسیر جنگل ارفعده به چشمه پراو



همانطور که پیشتر گفتیم، جنگل ارفعده یکی از جاذبه های شما کشور است که در استان مازندران قرار گرفته است. فاصله روستای ارفعده با مرکز مازندران حدود ۹۰ کیلومتر و با کلان شهر تهران حدود ۱۸۰ کیلومتر است. به روستای ییلاقی ارفعده که رسیدید باید خودروی خودتان را پارک کنید و از طریق مسیر پاکوب مشخصی که در روستا وجود دارد، به سمت جنگل ارفعده و چشمه پراو راهی شوید. هرچه که از روستا فاصله بگیرید، مناظر چشم نوازتر و زیباتر می شوند. از بلندای دامنه های کوه ارفع کوه، می توانید دورنمای زیبای غار اسپهبد خورشید و همچنین چند روستای ییلاقی دیگر را ببینید.


مسیرهای طبیعت گردی روستای ارفعده

مسیر قله ارفع کوه

در ابتدا باید جاده روستا را تا انتها پیش بروید تا به یک زمین فوتبال خاکی برسید که از آن به عنوان پارکینگ استفاده می شود. راهی این روستا که شدید، با چند مسیر طبیعت گردی مهیج مواجه خواهید شد. اگر به قصد کوهنوردی به این روستا پای گذاشته اید، باید مسیر پاکوب سمت چپ این پارکینگ را که به سمت قله ارفع کوه می رود، در پیش بگیرید. این قله حدود ۲۷۳۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و یکی از مسیرهای کوه پیمایی مورد علاقه و معروف نزدیک به تهران است. مسیر دسترسی به قله، به دلیل درختان سر به فلک کشیده ای که در آن وجود دارند، بسیار زیبا و دیدنی است و شاید اصلا در آن احساس خستگی نکنید.



جنگل ارفعده


مسیر جنگل ارفعده تا چشمه پراو

اما مسیری که در این مطلب مورد نظر ماست، مسیر جنگل ارفعده تا چشمه پراو است. به این منظور باید، از زمین فوتبال خاکی که خودروی خود را در آن پارک کردید، مسیر سمت راست روستا به سمت دامنه کوه را در پیش بگیرید. ابتدای این مسیر شیب زیادی دارد و و هرچه که بالاتر بروید، مناظر زیباتری را خواهید دید. به عنوان مثال، دورنمای زیبای غار اسپهبد خورشید از این مکان، می تواند سوژه مناسبی برای عکاسی کردن باشد. در طول مسیر باید همواره مسیر پاکوب و مشخص را در پیش بگیرید و از آن منحرف نشوید. نکته مهمی که اینجا وجود دارد این است که در میانه های این راه، یک دو راهی بسیار بزرگ وجود دارد. یک مسیر به سمت چپ می پیچد و مسیر دوم به سمت راست متمایل می شود. توجه داشته باشید که باید از مسیر سمت چپ حرکت کنید تا به چشمه پراو برسید. یکی از زیبایی های این مسیر، به غیر از برگ های زرد و نارنجی که در زیر پاهایتان صدای پاییز را در می آورند، دشتی سرسبز و مه گرفته است در دل جنگل قرار دارد. پس از استراحتی کوتاه در این دشت و عکاسی از مناظر منصر به فرد آن، باید راه را ادامه دهید تا به چشمه پراو برسید.


پاییز در ارفعده


در جنگل ارفعده با گونه های نادر و زیبایی از گیاهان نیز مواجه خواهید شد. درختان کوچک و بزرگ و همچنین درختچه های منحصر به فردی مانند لازه، آلاش، زرشک کوهی، تلکا، تل و سف و همچنین راش، افرا، توسکا، ازگل، زالزالک، ولیک، سولس و … از جمله گیاهانی هستند که در مسیر ارفعده به چشمه پراو مشاهده خواهید کرد. ویژگی دیگر این مسیر طبیعت گردی، این است که در فصل پاییز در اکثر روزها مه بخش های وسیعی از جنگل را در خود فرو می برد. پیشنهاد می کنیم که حتما دوربین عکاسی تان را به همراه داشته باشید تا از این مناظر عکس های شگفت انگیزی بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.